Goede employer branding zorgt er niet alleen voor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor nieuwe werknemers, maar ook dat huidige medewerkers langer bij het bedrijf willen blijven. Het is immers lastig om de juiste medewerkers te vinden en te binden. Op deze manier is je organisatie de concurrentie altijd een stap voor. In dit artikel vertellen we meer.
Het belang van goede employer branding
Het doel van employer branding is het aantrekkelijk maken van je organisatie voor huidige werknemers maar ook voor potentieel nieuwe werknemers. Dit zorgt niet alleen voor een beter imago, maar ook voor minder verloop, wat weer in minder kosten resulteert. Daarom is het zo belangrijk voor het imago van je organisatie.
Hiernaast is een betere employer branding ook gewoon goed voor het werkgeluk van je werknemers. Tevreden en betrokken medewerkers zijn ambassadeurs van je organisatie. Talentvolle potentiële medewerkers kiezen sneller voor een bedrijf met goede employer branding.
De voordelen
Het levert dus verschillende voordelen voor de organisatie op. De belangrijkste voor vele organisaties zijn de financiële voordelen. Bedrijven met gedreven medewerkers maken gemiddeld namelijk meer winst dan bedrijven met minder gedreven medewerkers. Dit is gekoppeld aan zowel hun inzet, als ook het lagere verloop dat gedreven medewerkers met zich meebrengen.
Zorg dus dat binnen je organisatie aandacht wordt besteed aan employer branding door het vinden en binden van tevreden medewerkers. Veel HR-afdelingen besteden er daarom al aandacht aan. Volgens onderzoek van Berenschot (2018) stond employer branding bij de HR-afdeling zelfs op nummer 2 van aandachtspunten voor 2018.
5 tips voor goede employer branding
Het stuk hiervoor duidt het belang van goede employer branding aan. Maar het is niet altijd eenvoudig om dit te bereiken. Hieronder sommen we een aantal tips op waarmee rekening gehouden kan worden.
1. Bepaal je positie
Het is belangrijk om duidelijk te hebben waar je als organisatie voor staat en hoe de huidige medewerkers over de organisatie denken. Denk hierbij aan wat de organisatie uniek maakt, wat de medewerkers tevreden maakt en waarom medewerkers voor de organisatie willen werken. Dit kan intern worden onderzocht, medewerkers moeten hierbij de kans krijgen om anoniem blijven. Gebruik hiervoor een willekeurige groep medewerkers van het bedrijf die een vragenlijst wilt invullen of een interview wilt afnemen.
2. Wat wil je uitstralen
Hoe wil je als organisatie overkomen? Het is goed om na te denken over de positionering die de organisatie tegenover de buitenwereld aanneemt. Denk na over kenmerken waarmee je je als organisatie wilt onderscheiden. Wil je bekend staan om flexwerken of de goede secundaire arbeidsvoorwaarden? Voer dit dan consequent door in de uitingen die de organisatie doet. Een tip is ook om bij huidige concurrenten te analyseren wat zij doen aan employer branding.
3. Medewerkersbetrokkenheid
Richt je bij het creëren van employer branding niet alleen op potentieel nieuwe medewerkers, maar let vooral op de huidige medewerkers. Die zijn immers de ambassadeurs van je organisatie en zonder huidige betrokken medewerkers kunnen er ook geen nieuwe betrokken medewerkers komen. De tevredenheid van je medewerkers jaarlijks meten door middel van onderzoek is een goed vertrekpunt. Maar ook feedback van medewerkers die de organisatie gaan verlaten is waardevolle informatie.
Voorbeeldvragen die je aan je medewerkers kunnen vragen:
- Welk aspect van de organisatie trok jou aan?
- Hoe heb je de organisatie gevonden?
- Welke mensen passen bij de organisatie?
- Wat maakt de organisatie uniek?
- Waarop ben jij trots van de organisatie?
- Hoe denken andere mensen over de organisatie?
- Welke ambities heeft de organisatie?
4. Communiceer extern
Indien je alle stappen op een rij hebt, is het tijd om je employer branding naar buiten te gaan communiceren. Dit kan gedaan worden via social media, blogposts of nieuwsbrieven. Maar de informatie kan ook verspreid worden op vacature websites. LinkedIn is een goede plek om potentieel nieuwe werknemers te bereiken.
5. Meten is weten
Houd bij of de uitingen je organisatie meer aandacht oplevert aan de hand van websitebezoeken, clicks en andere statistieken. Dit bewijst dat je organisatie meer aandacht heeft gekregen en dat je employer branding meer bereik heeft gehad. Zorg altijd voor een nulmeting!
MediaMyne en employer branding
Bij MediaMyne weten we erg goed dat het niet gemakkelijk is om betrokken medewerkers te vinden en te binden. Toch zijn er een aantal punten waar rekening mee gehouden kan worden. Wil je meer advies over employer branding of andere tips over medewerkersbetrokkenheid? Neem dan contact met ons op of lees onze whitepaper. Wij helpen graag!