Gedreven medewerkers zijn belangrijk voor iedere organisatie. Ze representeren de organisatie niet alleen op een goede manier, maar ze stimuleren ook collega’s. Een gedreven medewerker zit goed in zijn vel, werkt met plezier en haalt voldoening uit zijn werk. Zulke medewerkers zijn goud waard en erg belangrijk voor elk bedrijf. Maar wat kan jij doen om deze medewerkers gedreven te houden?

Tip 1: laat ruimte over voor hun intrinsieke motivatie

In de zorgsector bijvoorbeeld, heeft men het vak gekozen vanwege de intrinsieke motivatie om mensen te willen helpen. Echter, deze motivatie is in iedere sector en bij elk persoon anders.

Een medewerker is gedreven wanneer die kan uitvoeren wat hem of haar intrinsiek motiveert. Dit kunnen naast hun functie ook aanvullende, kleinere dingen zijn. Ga bij jouw medewerkers na wat hen intrinsiek motiveert en kijk of het haalbaar is om dit in de werkzaamheden te verwerken.

Tip 2: waak voor ‘te veel’

Veel gedreven medewerkers zijn goed voor het bedrijf. Maar het is belangrijk om altijd op te letten dat medewerkers niet overmatig gaan werken en zo het risico lopen op een burn-out. Het is goed om de gewerkte uren in de gaten te houden en het continue ‘online zijn’ niet (altijd) te stimuleren.

Buiten werkuren, tijdens ziektedagen of vakantiedagen moet de medewerker ook even tijd voor zichzelf nemen. Adviseer daarom om de werktelefoon en werklaptop op zulke momenten uit te zetten.

Tip 3: let op vastzittende medewerkers

Wanneer de organisatie geen uitdaging meer biedt aan de medewerkers, kunnen ze hier tegenaan lopen. Bij elke organisatie zijn er medewerkers die vastzitten en niet meer mee kunnen komen met de missie van het bedrijf. Deze medewerkers zijn niet bevorderlijk voor de bedrijfsprocessen, maar ook niet voor de motivatie van andere medewerkers.

Het is goed om deze medewerkers op tijd apart te nemen om een gesprek te voeren en te kijken of de problemen opgelost kunnen worden. Indien de medewerker compleet vastzit en totaal niet meer te spreken is over het bedrijf, is het het beste om hem of haar te laten gaan. De motivatie van gedreven medewerkers zal hier dan niet onder lijden.

Tip 4: laat medewerkers hun inzichten delen

De kennis en inzichten van medewerkers moeten als iets waardevols worden gezien. Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat ze hun werkzaamheden naar eigen inzicht kunnen uitvoeren, zullen ze zich ook meer verantwoordelijk voelen.

Hiernaast is het belangrijk dat nieuwe ideeën en inzichten van medewerkers serieus worden genomen en niet gelijk van tafel worden geveegd. De medewerkers zijn degenen die elke dag het meest bovenop de werkzaamheden zitten en hun mening is daarom ook waardevol. Gedreven en gemotiveerde werknemers voelen zich hierdoor gehoord en hebben het gevoel dat ze serieus worden genomen.

Tip 5: hou ze op de hoogte van bedrijfsinformatie

Gedreven medewerkers weten vaak veel van het bedrijf. Door medewerkers op de hoogte te brengen van de laatste updates en ontwikkelingen, help je ze accurate informatie te verspreiden. Wanneer dit stopt, en medewerkers via andere manieren achter dingen komen of over onjuiste informatie beschikken, kan dit demotiverend werken.

Houd jouw medewerkers dus goed op de hoogte! Dit kan gedaan worden aan de hand van schermen op verschillende plekken in het bedrijf, en/of aan de hand van een app die  jouw medewerkers up-to-date houdt.

Benieuwd hoe je de organisatie succesvol kunt maken door de medewerkers betrokken te maken en te houden? Doe dan kennis op uit onze whitepaper of neem contact met ons op voor vrijblijvend advies!