Je weet en herkent het vast wel. Tevreden en betrokken medewerkers zijn de motor van jouw organisatie. En als (interne) communicatieprofessional heb jij invloed op het vergroten van deze betrokkenheid. Maar in Nederland lopen wij flink achter. Dat valt wel op in de medewerkerstevredenheid onderzoeken die Gallup heeft uitgevoerd.

Nederland scoort met de gemiddelde betrokkenheid nog laag ten opzichte van het gemiddelde in Europa: 12% versus 14% (bron: Gallup 2022). Nederland staat hiermee op plek 27 (!) in Europa. En goede interne communicatie kan hier bevorderend werken. Genoeg kansen dus. En voor ons een goede reden om elke dag met plezier uit bed te komen; jij ook?

Maar wanneer voelen medewerkers zich in jouw organisatie eigenlijk betrokken? Betrokken medewerkers herken je aan de volgende dingen:

  • Zij voelen ruimte voor groei en ontwikkeling.
  • Daarnaast voelen zij zich verbonden met de strategie en de purpose van jouw organisatie.
  • Ze hebben goede relaties en contacten op de werkvloer, directe collega’s, leidinggevenden en het management.
  • Ze voelen zich, in de basis, in staat om de taken en werkzaamheden die door de organisatie gevraagd worden uit te voeren, en worden zij daarvoor gewaardeerd en erkend.

Je zou zeggen dat dit makkelijk klinkt. Maar de praktijk wijst anders uit. Terwijl de voordelen zo groot zijn van tevreden en betrokken medewerkers. Weet je dat betrokken medewerkers een stapje extra zetten, minder vaak ziek zijn, minder fouten maken en dus een hogere kwaliteit leveren, en veel minder snel geneigd zijn hun werkgever te verlaten? Uit onderzoek blijkt dat dit alles zo is.

Hoe start ik?

“Maar waar begin ik?” hoor ik je al zeggen. Het begint bij een medewerkerstevredenheid en – betrokkenheidsonderzoek. Want heb jij in kaart hoe het daarmee staat binnen jouw organisatie? Tijd om op onderzoek te gaan, samen met jouw HR collega’s.

Ook bij het opzetten van een medewerkerstevredenheidsonderzoek biedt Gallup houvast. Gallup is een internationaal adviesbureau op het gebied van Mens & Organisatie. Hun medewerkerstevredenheidsonderzoek is in Nederland nog niet zo bekend; het onderzoek heet de Gallup Q12. Bij hun onderzoek pakken zij de behoeften van medewerkers om betrokken te kunnen zijn, als vertrekpunt. Leuk om, als je dit nu leest, jezelf ook eens af te vragen wat voor jou belangrijk is om betrokken te kunnen zijn bij je werk en werkgever?

Na jarenlang onderzoek en studie is Gallup gekomen tot 12 behoeften van medewerkers om betrokken te kunnen zijn en dit hebben zij omgezet naar een vragenlijst met maar 12 vragen. Zie hierover ook meer op internet.

Whitepaper Effectief communiceren in jouw organisatiecultuur

Wij noemen hier een 3-tal voorbeelden van deze behoeften.

  • Allereerst de behoefte van medewerkers om de missie en purpose van hun organisatie te kennen. En nog belangrijker, dat ze daarom ook het belang van hun werk zien om die missie te bereiken.
  • Een andere behoefte is er op sociaal gebied. Er is behoefte aan goede sociale contacten, vriendschappen, en zaken met elkaar vieren, bv. verjaardagen maar ook de successen van mensen en teams. Veel sociaal contact had je bij de koffiemachine, hoe pak jij het aan met remote workers?
  • En het laatste voorbeeld gaat over de behoefte aan waardering en ontwikkeling. Medewerkers willen gehoord en gezien worden op hun werk. Laat ze meedenken over zaken en geef ze complimenten over werk dat ze goed doen. Daarnaast is ontwikkeling een belangrijke behoefte bij medewerkers. Uiteraard via collega’s maar ook via (online) trainingen en het delen van best practices. Want niemand wil vast zitten zonder enige waardering voor hun werk

En alleen al met deze voorbeelden zie je de kansen voor je om als (interne) communicatieprofessional hiermee aan de slag te gaan. Verschillende soorten en typen informatie, kennis en nieuws, op verschillende momenten, op verschillende manieren bij jouw collega’s gebracht. Dit vraagt om een diverse inzet van communicatiekanalen om alle verschillende groepen medewerkers, zoals blue, white en pink collar medewerkers, te bereiken.

Vindt je het leuk om hier met onze professionals over in contact te komen en zodat wij op deze manier met jou mee kunnen nadenken, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Ook wij staan namelijk voor, en geloven in leuk werk, met tevreden en betrokken medewerkers, en dragen daar graag ons steentje aan bij.