Highlighten met narrowcasting
Port of Amsterdam (PoA) ontwikkelt, exploiteert en beheert de Amsterdamse haven. Op wereldschaal is de Amsterdamse havenregio een belangrijk logistiek knooppunt. Met een goederenoverslag van 100 miljoen ton per jaar is het de vierde haven van West-Europa. De strategische en centrale ligging in Europa maakt de haven makkelijk bereikbaar en verzekert uitstekende verbindingen met alle grote Europese markten.
Narrowcasting bij Port of Amsterdam
Port of Amsterdam koos ruim drie jaar geleden voor de narrowcasting oplossing van MediaMyne. Zeven schermen op diverse locaties vertonen korte teksten en sprekende beelden zodat medewerkers – terwijl ze koffie halen of hun jas aan/uittrekken – de highlights meekrijgen van wat momenteel belangrijk is voor de organisatie.
Waarom hebben jullie voor narrowcasting van MediaMyne gekozen?
We vroegen Irene van Dijk, Product Owner Product Team Online naar haar ervaringen met narrowcasting.
Medewerkers vinden soms geen tijd om uitgebreid al het nieuws op het intranet te lezen. Door de highlights via narrowcasting te tonen, houden we met z’n allen de basiskennis op een goed niveau. Niet iedereen weet dan precies hoe het zit, maar de belangrijkste onderwerpen zijn in ieder geval bekend.
We waren op zoek naar een systeem met beperkte kosten en dat eenvoudig en snel in het gebruik is. MediaMyne bleek daar goed bij te passen. Het MediaMyne systeem is erg intuïtief in gebruik en het werken met templates zorgt ook voor veel gemak zodat iedereen er mee kan werken en de huisstijl hanteert.
Aan de slag met narrowcasting
Als je narrowcasting wilt toevoegen aan de interne communicatiemix moet je een aantal dingen in de gaten houden. Niet alleen gaat het om de goede boodschap op het juiste moment, maar ook de plek is belangrijk. Het begint met het bepalen van de meest strategische plekken voor de beeldschermen.
Om er zeker van te zijn dat iedereen regelmatig de informatie op de schermen ziet, plaatste Port of Amsterdam de schermen op strategische plekken zoals in koffiecorners. Afhankelijk van de locatie en de doelgroep worden er verschillende boodschappen gedeeld. Om de verbinding binnen (hoofdkantoor) met buiten (divisie havenmeester) te versterken, wordt op de schermen in het hoofdkantoor ook de webcam van de haven in IJmuiden getoond. En in IJmuiden de webcam van het IJ in Amsterdam.
Welke informatie delen jullie via narrowcasting?
Via narrowcasting delen we voornamelijk headlines. Enerzijds om iedereen te informeren en anderzijds om medewerkers te prikkelen toch naar het intranet te gaan om daar meer over het onderwerp te lezen.
Informele aangelegenheden worden ook via narrowcasting gedeeld. Zoals de datum voor de medewerkers dag, informatie over levering van kantoorfruit, wanneer het brandalarm weer getest wordt en wanneer het door medewerkers zelf georganiseerde skiweekend plaatsvindt. De nieuwsitems op intranet zijn vaak maar een dag zichtbaar, dan is er alweer iets meer recent te melden. Op narrowcasting blijft een onderwerp langer zichtbaar. Niet alleen het nieuws van Port of Amsterdam wordt op de schermen gedeeld, ook newsfeeds en socialfeeds. Hierdoor is het ‘nice to know’ gecombineerd met ‘need to know’. Narrowcasting biedt net wat meer mogelijkheden dan alleen werk gerelateerde thema’s.
Het effect van narrowcasting
Doordat je met narrowcasting vanuit één centraal content management systeem alle schermen binnen de organisatie kunt bedienen, kun je ook effectief te werk gaan in het behalen van de communicatiedoelstellingen. Je kunt de boodschap richten aan alle medewerkers, maar ook aan specifieke locaties of afdelingen. Zo krijgt iedereen alleen maar te zien wat echt relevant is.
Narrowcasting is daarnaast een goede aanvulling op andere interne communicatiekanalen. Port of Amsterdam gebruikt narrowcasting naast het intranet. Hier speelt de kracht van herhaling een belangrijke rol. Communicatie via de beeldschermen heeft een belangrijke rol als het gaat om het aanwakkeren van de nieuwsgierigheid van medewerkers.
Wat willen jullie met narrowcasting bereiken?
Het belangrijkste is dat de medewerkers in ieder geval over de belangrijkste onderwerpen op de hoogte zijn van wat er in de organisatie speelt. Dit is bij narrowcasting op het niveau van headlines ‘koppensnellen’. Intranet is dan de volgende stap waar de medewerkers de diepte in kunnen gaan.
Om het havengevoel op de hoofdkantoorlocatie te vergroten, hebben we de webcam van de zeesluis in IJmuiden in de playlist gezet. Omdat ons hoofdkantoor in hartje Amsterdam zit, is meekijken wat er ‘live’ in de haven gebeurt erg goed. Het is daarbij erg handig dat narrowcasting zo beeldend is.
Wat heeft de narrowcasting tot nu toe opgeleverd?
In het begin waren medewerkers wel kritisch over de komst van nog meer ‘prikkels’, maar tegenwoordig worden de updates op schermen gewaardeerd. De meeste medewerkers geven aan nu beter op de hoogte te zijn van wat er in de organisatie speelt.
Wilt u weten wat narrowcasting van MediaMyne voor uw organisatie kan betekenen? Maak geheel vrijblijvend een afspraak.