De zomer is voorbij gevlogen en de meeste collega’s zijn inmiddels weer terug van vakantie. Dit is voor jou het moment om te vlammen met jouw interne communicatie. Mix formele informatie over de dagelijkse gang van zaken met leuke inhakers om medewerkers meteen weer naar jouw interne communicatiekanalen te trekken.
En september is daar een goede maand voor! Van de Duurzame Dinsdag en de World Dream Day tot de verschillende weken rondom vitaliteit en werkgeluk. Welke dagen ga jij deze maand inzetten om jouw collega’s te inspireren?
Een inhaker is een marketinguiting die inspeelt op de actualiteit. Inhakers zijn er in alle soorten en maten, maar de meest voorkomende vorm zie je op sociale media; een post die inspeelt op een nieuwsbericht, sportwedstrijd of andere actuele gebeurtenis. Inhakers spelen daarnaast in op een emotie (veelal humor) en de belevingswereld van de doelgroep.
3 september: Duurzame Dinsdag
Op 3 september is het Duurzame Dinsdag. Op deze dag krijgen duurzame ideeën en initiatieven een podium in politiek Den Haag.
Sta stil bij wat jouw organisatie doet op het vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Je kunt in je interne communicatie vertellen op welke manier de organisatie duurzaam te werk gaat.
Indien er nog maar beperkt maatschappelijk verantwoord wordt ondernomen, is dit ook een geschikte dag om naar de ideeën van medewerkers te vragen. Laat medewerkers hun ideeën delen op de digitale prikborden of in de employee app. Op deze manier is er interactie en creëer je meer betrokkenheid.
9 t/m 15 september: (Voedsel)verspillingsvrije week
Wist je dat we in Nederland een kwart van al ons eten nooit eten? Al dat eten wordt verbouwd, verwerkt, vervoerd, gekoeld en warm gemaakt. We stoppen er veel energie in. Energie die de aarde opwarmt. Des te belangrijker dat we zo min mogelijk eten verspillen. Die boodschap delen we met heel Nederland tijdens de Verspillingsvrije Week. Doen jullie als organisatie ook mee?
Op de website van Samen tegen Voedselverspilling vindt je veel inspiratie, ook voor bedrijven. Je kan klein beginnen met het in kaart brengen en meten van voedselverspilling in jouw organisatie. Om vervolgens te gaan kijken naar hoe kunnen wij ons gedrag veranderen. Het gedragsmodel Voedselverspilling dat ook op deze website te vinden is, helpt je hierbij.
En voor medewerkers kan dit ook inspiratie zijn voor thuis. Kortom, deel dit breed op alle interne communicatiekanalen.
14 september: Wereld EHBO dag
De Wereld Eerste Hulp Dag is bedacht door het Rode Kruis. Op deze dag worden er in Nederland verschillende voorlichtingen en EHBO-cursussen georganiseerd. Hoe goed is jouw organisatie voorbereid op calamiteiten? Hoe makkelijk is het om BHV’ers te regelen in jouw organisatie? En weet iedereen wat hij/zij moet doen in het geval van een calamiteit?
Wereld Eerste Hulp Dag is bij uitstek geschikt voor het creëren van bewustwording. Organiseer bijvoorbeeld een EHBO cursus in jouw organisatie en deel handige weetjes op jouw interne communicatiekanalen. Kijk hier voor meer tips en inspiratie.
15 september: Internationale dag van de Democratie
Vrijheid, mensenrechten en algemeen kiesrecht zijn essentieel voor de democratie. Op deze dag staan we stil bij de toestand van democratie in de wereld.
Hier kan je ook een interne spin aan geven. Waarschijnlijk heb je wel een ideeënbusje of een soortgelijke constructie binnen jouw organisatie. Maar hoe actief ben je hier mee bezig of koppel je terug naar de werknemers? Dit is de ideale dag om input van de werknemer centraal te zetten.
Tip: Gebruik jouw employee app om een virtuele suggestie box op te zetten en laat jouw medewerkers stemmen en brainstormen onder deze suggesties.
16 t/m 20 september: Week van de Loopbaan
Van 16 tot en met 20 september is het de Week van de Loopbaan. In deze week wordt er extra aandacht besteed aan de loopbaanontwikkeling van je medewerkers. Honderden loopbaanprofessionals staan paraat om iedereen die dat wil van loopbaanadvies te voorzien.
Gebruik deze week als stimulans voor medewerkers om zichzelf continu te blijven ontwikkelen. Of deel de regelingen in jouw organisatie die er zijn voor collega’s die een bepaald loopbaanpad in gedachten hebben, maar niet weten waar ze moeten beginnen om die droom te realiseren.
Je kunt natuurlijk ook interne of externe loopbaancoaches uitnodigen om medewerkers op weg te helpen met hun loopbaanplanning.
20 september: World cleanup day
Op deze dag ruimt de hele wereld op. Doe jij mee?
World Cleanup Day is de grootste jaarlijks opschoonactie ter wereld. Inmiddels doen er 180 landen mee. In Nederland is Plastic Soup Foundation initiatiefnemer van World Cleanup Day en samen met Supporter van Schoon wordt hier verder invulling aan gegeven.
Iedereen kan meedoen. Alleen, met familie, vrienden, collega’s, jouw gemeente, school of vereniging. En hoe gaat het dan in zijn werk? Heel simpel. Kies je locatie en meld hem aan bij Supporter van Schoon. Vervolgens ga je simpelweg aan de slag. Tussendoor maak je foto’s van het zwerfafval en post je dit op de daarvoor geschikte apps (en uiteraard ook in je eigen employee app 😉). Met al het beeldmateriaal inspireer jij anderen om hetzelfde te doen, via externe kanalen zoals Instagram.
Gaan jullie ook de handen uit de mouwen steken? Wellicht kan jullie bedrijventerrein wel een schoonmaakactie gebruiken.
De komende week in september, de week van 23 t/m 29 september, is een speciale week. Er staan dan namelijk 3 thema’s centraal, ieder met hun zgn. eigen week. Deze 3 thema’s zijn: Wergeluk, Pesten en Vitaliteit. Welke ga jij kiezen en groot maken?
23 t/m 27 september: Week van het Werkgeluk / Week tegen Pesten
Werk maakt een belangrijk onderdeel uit van ieders leven. Het is dan ook niet zo gek dat werk een grote impact heeft op de mentale en fysieke gezondheid van medewerkers. Iemand die niet gelukkig is op zijn/haar werk kan burn-out klachten ontwikkelen en soms ook fysieke klachten.
Van 23 tot en met 27 september is het daarom de Week van het Werkgeluk. Iedere organisatie kan meedoen en hiervoor eigen events ontwikkelen. Laat je inspireren door de handige toolbox en sta deze week op alle mogelijke manieren stil bij werkgeluk.
Hieronder in ieder geval alvast een paar concrete ideeen:
- Organiseer een werkgeluk-ontbijt op maandagmorgen
- Regel een townhall-meeting (kan ook online) waar de CEO vertelt waarom hij werkgeluk persoonlijk zo belangrijk vindt
- Organiseer een interactieve inspiratiesessie over werkgeluk tijdens de lunch, met evt een spreker
- Beginnen met het meten van werkgeluk in de week van het Werkgeluk; kijk voor meer info op de website
- Organiseer een discussie over de zin en onzin van werkgeluk
- Leg op ieders bureau drie complimentenkaarten om aan collega’s te geven
En toeval of niet, maar precies in deze week valt ook de Week tegen pesten. De campagne is sterk gericht op jongeren en kinderen. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het alleen maar erger wordt naarmate we ouder worden. Waarbij op school één op de tien leerlingen gepest wordt, pesten volwassen één op de acht collega’s. Dat zorgt voor onaangename situaties op het werk en ongelukkige werknemers.
Kortom, maak juist deze week pesten bespreekbaar in jouw organisatie. Wat iemand als een geintje bedoelt, kan zo maar door iemand anders opgepakt worden.
23 t/m 29 september: Nationale Vitaliteitsweek
In dezelfde week als de Week van het Werkgeluk valt de Vitaliteitsweek. De Nationale Vitaliteitsweek heeft als doel om werkend Nederland bewust te maken van het belang van de eigen vitaliteit. Deze week is het ideale moment om medewerkers bewust te maken van het belang van hun eigen veerkracht. Het thema van 2024 is “De energie van Vitalogie”.
Organiseer zelf een activiteit in het kader van vitaliteit, of laat je inspireren door de volgende website van de Nationale Vitaliteitsweek. Hierop vindt je meer informatie over de kick off op vrijdagmiddag 20 september in Utrecht, maar ook meer info over het online programma als je met jouw hele organisatie wilt meedoen. En natuurlijk nog veel meer inspiratie.
28 september: Burendag
Op deze zaterdag kan je samen met jouw buren heerlijk koffiedrinken, borrelen en gewoon gezellig samenzijn! Burendag is een initiatief van Douwe Egberts en het Oranje Fonds en wordt ieder jaar op de 4e zaterdag in september gevierd. Burendag is een dag waarop de buurt gezellig samenkomt en waarbij veel mensen iets goeds doen voor elkaar en de buurt. Want goede buren doen ertoe.
En wat ons betreft kun je deze gedachten ook doortrekken naar je werk. En dan wel op de vrijdag ervoor. Voor welke collega willen jullie iets goeds doen? Of welke collega willen jullie even wat extra aandacht geven? Zet hem of haar even in de spotlight op jouw interne communicatiekanalen. Immers, goede buren doen ertoe, maar goede fijne collega’s nog veel meer 😉.
30 september: Internationale podcast dag
Als communicatieprofessionals kunnen wij deze dag natuurlijk niet zo maar voorbij laten gaan. Een relatief nieuw communicatiekanaal, maar met al zoveel verschillende onderwerpen, genres en stijlen. Eerlijk is eerlijk, in onze eigen organisatie zetten wij nog geen podcasts in. Maar dit staat wel hoog op ons lijstje. We denken aan een serie van interviews met onze directeur over diverse onderwerpen (bijvoorbeeld onze strategie voor de toekomst, of de rol van AI), en dan elke maand 1 podcast. Zodat wij deze ook in onze employee app kunnen zetten.
Wat doen jullie als organisatie al met podcasts? Leuk als je ons hierover een berichtje stuurt!
Heeft deze blog je geïnspireerd en wil je meer weten over de interne communicatie tools van MediaMyne? Neem dan contact op! Wij hebben altijd een expert die voor je klaarstaat.