Natuurlijk gebruik jij al maanden de interne communicatie kalender van MediaMyne voor inspiratie. Meer context komt altijd goed uit, het versnelt je proces en daardoor kan je meer tijd besteden aan jouw berichten op narrowcasting en de mobiele app. Ook in november staan wij weer voor je klaar met bijzondere dagen om op in te haken.
Het is nog geen einde van het jaar, geen december, geen kerst en geen jaarwisseling. Het kan voelen als een buffermaand. Maar zoals voor elke maand geldt: er zijn meer dagen om op in te haken dan je denkt. En we hebben een paar nieuwe dagen toegevoegd. Het vergt met sommige bijzondere dagen wat creativiteit, maar dan kan je juist de leukste activiteiten en berichten maken!
Want vergeet niet: het doel is om creativiteit en betrokkenheid te zaaien bij jouw werknemers.
1 November: Movember
Movember is een internationaal evenement dat elk jaar in november plaatsvindt. Het is opgericht om aandacht te vragen voor de mentale gezondheid, preventie van zelfmoord, prostaatkanker en teelbalkanker van mannen.
De grootste en meest bekende actie van Movember is natuurlijk het laten staan van een snor. Het creëert bewustwording en werft donaties. En levert vast leuke foto’s van collega’s op om te delen in de organisatie.
Hoe kan jouw organisatie hier nog op een andere manier op inhaken? Wat dacht je van een nep snorretje op alle afbeeldingen plakken in jouw communicatie-uitingen.
3 November: Cliché dag
Clichés, stiekem zitten we allemaal vol met ze. Vandaag is de dag dat je dubbel op kan gaan en mensen kan ‘prikkelen’ met al je afgezaagde uitspraken.
- Kijken, kijken, niet kopen.
- Waar is de jarige job?
- Het is altijd wel 5 uur ergens op de wereld
- Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
- Honger? Kinderen in Afrika hebben honger. Jij hebt trek.
Hebben jullie typische cliches in jullie organisatie? Leuk om iets mee te doen op deze dag in jouw interne communicatie.
4 November: Dag van de Bedrijfshulpverlener
Iedere eerste maandag van november is het de Dag van de BHV. Deze dag is in het leven geroepen om BHV’ers binnen organisaties in het zonnetje te zetten en te bedanken voor hun inzet. Tevens is het een dag waarop aandacht wordt gevraagd voor het belang van bedrijfshulpverlening.
Wil je in jouw organisatie ook de BHV’ers in het zonnetje zetten, medewerkers enthousiasmeren om BHV’er te worden of aandacht geven aan het belang van BHV? Op de site van BHV Nederland vindt je allerlei tips en tools. Maar deze dag start natuurlijk met een groot dankjewel aan jullie eigen BHV’ers door middel van een mooie foto op jullie interne communicatiekanalen.
9 November: Dag van de uitvinder
Een prachtige dag die je van meerdere kanten kan insteken. Is jouw organisatie ontstaan vanuit een bijzondere uitvinding? Perfect om hier bij stil te staan! Hoe kwam het tot stand en hoe is de uitvinding gegroeid tot de organisatie die je nu bent?
Heb je juist behoefte aan meer innovatieve en creatieve ideeën binnen de organisatie? Dan is deze dag ook perfect om bij stil te staan. Bouw de Dag van de uitvinder om naar een creatieve dag zoals: “Kom met een origineel idee”. Organiseer binnen het bedrijf een brainstormsessie tussen verschillende afdelingen voor nieuwe en creatieve ideeën. Hierbij bevorder je de creativiteit, betrokkenheid en versterk je interactie tussen werknemers die normaal niet of nauwelijks met elkaar in contact komen.
10 November: Dag van de Mantelzorg
Mantelzorgers zorgen voor een ziek familielid, vriend of buur. Vaak vinden ze de zorg vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Het is bijzonder en verdient waardering. Op de Dag van de Mantelzorg laat heel Nederland dat weten.
Wij vinden mantelzorgers helden. En ja, dat mag best eens gezegd worden. Dus ontvang jij zelf zorg? Of ken je iemand die voor een ander zorgt? Geef diegene eens een extra compliment of een schouderklop: dat mag natuurlijk altijd, maar op 10 november, de Dag van de Mantelzorg zeker.
Doet jouw organisatie ook mee? Ook in jouw organisatie zijn er vast een aantal mantelzorgers die een complimentje verdienen!
11 – 15 November: Week van de werkstress
Dit jaar is het thema Sociale Veiligheid. Sociale veiligheid op de werkvloer raakt ons allemaal: werkgevers, (potentieel) werkenden, leidinggevenden, collega’s en stagiairs. Het wordt in grote mate gecreëerd en in stand gehouden door het gedrag en de interacties tussen mensen. Een gebrek aan een sociaal veilige werkomgeving kan bijdragen aan werkstress, wat negatieve gevolgen heeft voor individuele medewerkers, teams en organisaties.
Een werkomgeving waar sociale veiligheid niet vanzelfsprekend is, vertaalt zich in lagere productiviteit, meer ziekteverzuim en (langdurige) uitval: onwenselijke situaties voor zowel werkgever als werknemer.
Dus kom juist deze week in actie, en creëer en behoud een sociaal veilige werkomgeving in jouw organisatie. In de toolkit vind je alle inspiratie, tips en handvatten om hier mee aan de slag te gaan. Onze ambitie is dat de werkvloer een plek moet zijn waar iedereen zich gehoord én gezien voelt. Een plek waar iedereen naar eigen kunnen en vermogen zijn bijdrage kan leveren.
Werk is veel meer dan een baan alleen; je hoort ergens bij, je hebt een sociaal netwerk, je draagt iets bij. Je staat in verbinding. En als je echt in verbinding staat, draagt dat bij aan je werkplezier. In een veilige omgeving waar je mag vragen, fouten mag maken, kritisch mag zijn, mag leren van elkaar.
Een sociaal veilige omgeving is een voorwaarde om (ver)binding te creëren. Zo maak je werkstress bespreekbaar. Veiligheid in een bedrijf organiseren is één ding. Ervoor zorgen dat werknemers zich ook veilig vóélen is een tweede. Sociale veiligheid wordt beïnvloed door (ongewenst) gedrag zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en geweld.
Hoe sociaal veilig voelen jullie medewerkers zich? Hebben jullie hier al eens gesprekken met elkaar over gevoerd? Juist in deze week is het mooi om hiermee te starten; laagdrempelig door het drinken van kopjes koffie met collega’s of door middel van een kleine enquete of een poll.
15 November: Dag van de ondernemer
Wist jij dat er in Nederland bijna 425.000 MKB bedrijven (2 – 250 medewerkers) zijn? En dat ruim 70% van de werknemers in NL bij een MKB bedrijf werken? Reden genoeg voor MKB Nederland om voor deze ondernemers een aparte dag in het leven te roepen! Immers, deze ondernemers zijn met hun bedrijf van enorme toegevoegde waarde voor ons land. Ondernemers creëren immers groei, banen en welvaart.
MKB-Nederland vindt dat ondernemers respect verdienen voor hun inzet en dat er een moment moet zijn waarop aandacht wordt gegeven aan het belang van ondernemers voor Nederland. Een dag waarop ondernemers worden bedankt voor hun durf en doorzettingsvermogen. De start van een traditie om het ondernemerschap te vieren, ondernemers te bedanken en in het zonnetje te zetten.
Doe jij mee met jouw organisatie? Altijd leuk om jouw ondernemer eens onverwachts in het zonnetje te zetten met jouw collega’s.
24 November: Unique Talent Day
Celebrate Your Unique Talent Day, op 24 november, viert ieders unieke vaardigheden en talenten. Deze dag moedigt mensen aan om hun speciale gaven te omarmen, te delen en te vieren, ongeacht hun omvang. Het is een kans om diversiteit in talenten te waarderen, verbinding te maken met anderen en trots te zijn op wat ons uniek maakt.
Maar wat kan jij doen op deze dag in jouw organisatie? Wat dacht je van het organiseren van een talentenfeest of het delen van talenten op sociale media, op jouw narrowcasting schermen en in jouw employee app. Dit creëert een levendige omgeving van creativiteit en verbinding. Op deze manier benadruk je het belang van individualiteit en persoonlijke groei, en het delen van talenten versterkt gemeenschapsbanden en waardering. Het herinnert ons eraan dat onze unieke talenten essentieel zijn voor ons leven en in ons werk.
24 November: Check je wachtwoorden dag
Origineel in het leven geroepen door Tweakers en onder meer gesteund door het Openbaar Ministerie (OM) en Radar.
En ook voor jouw organisatie een belangrijke dag, want de “zwakke” plek in elk computersysteem blijft de mens. Maak je medewerkers bewust van dataveiligheid en het hanteren van goede lange wachtwoorden.
Vind je dit onderwerp te saai klinken? Maak er dan een soort interne marketing stunt van. Plaats een post op je narrowcastingschermen waarin je doet alsof het systeem is gehackt en de hacker communiceert met de organisatie. Uiteraard plaats je ook een post achter waarin je duidelijk maakt dat dit niet echt is, en waarin je collega’s nog eens extra attendeert op dataveiligheid. Sluit af met tips voor het verzinnen van een goed, zodat je werknemers handvaten hebben!
29 November: Black Friday
Korting, korting en nog eens korting. Black Friday is enorm populair geworden in Nederland. Bedrijven geven op deze dag hoge kortingen. Misschien doet jouw organisatie dat ook en wil je jouw werknemers attenderen op de drukte die ze te wachten staat. Of je wilt je klanten zelfs helpen door een paar bedrijven uit te lichten waar jouw werknemers enorme kortingen kunnen scoren!
30 November: Internationale dag van de computer veiligheid
We noemen deze dag hier wel maar wij zijn sterk voorstander van 24 november, Check je wachtwoorden dag; zie hierboven.
Hoe veilig is jouw organisatie? Met alle cyber aanvallen en verschillende vormen malware, spyware en virussen moet je alert en up to date blijven als nooit tevoren. Natuurlijk moet je jouw cyber security bijhouden en je zwakke punten identificeren. Maar het zwakste punt dat wel eens vergeten wordt zijn mensen. Blijf met jouw medewerkers allerlei tips delen over (data)veiligheid, en hoe ook zij dit kunnen borgen in hun dagelijkse werk.