Het is hartje zomer en we zitten middenin de vakantieperiode. Pieker jij je suf hoe jij jouw collega’s die deze weken niet op vakantie zijn betrokken en gemotiveerd houdt? Met onderstaande inhakers helpen we je vast op weg.

Na een maand vol grote sportevenementen, zoals de Tour de France en Wimbledon zal het in augustus voor veel mensen even afkicken zijn. Maar gelukkig zijn er meer dingen in het leven dan sportevenementen. De bijzondere dagen in augustus zullen jouw interne communicatiekanalen weer goed vullen!

Een inhaker is een marketinguiting die inspeelt op de actualiteit. Inhakers zijn er in alle soorten en maten, maar de meest voorkomende vorm zie je op sociale media; een post die inspeelt op een nieuwsbericht, sportwedstrijd of andere actuele gebeurtenis. Inhakers spelen daarnaast in op een emotie (veelal humor) en de belevingswereld van de doelgroep.

Inhakers interne communicatie augustus: dag van de watermeloen

3 augustus: Dag van de Watermeloen

Wil je de maand fris en fruitig beginnen? Dan is het een goed idee om in te haken op de Dag van de Watermeloen op 3 augustus. Met 92% water is de watermeloen een goede dorstlesser op een warme dag. En bovendien is het met alle vitamines en weinige calorieën ook nog eens een heel gezond tussendoortje. Een welkome afwisseling voor al die barbecues dus.

Om deze dag extra kracht bij te zetten, kun je natuurlijk een aantal watermeloenen laten bezorgen, in stukken snijden en uitdelen. Ook kun je vragen of de catering het opneemt in het menu van de dag. Je kunt natuurlijk ook zelf recepten delen met watermeloen op je interne communicatiekanalen. Zoals de watermeloensalade met feta en munt, lekker!

5 augustus: Dag van het bier

Iedere eerste vrijdag van augustus is het de ‘Dag van het Bier’. Op deze International Beer Day vieren we deze geweldige drank in al zijn facetten. De Dag van het Bier ontstond in 2008 in de VS als International Beer Day. De maand augustus werd gekozen vanwege het zomerweer.

Deze feestdag is in het leven geroepen om een aantal redenen:

– Een dag om samen te komen met vrienden en te genieten van de heerlijkheid van bier! 
– Een dag om een ode te brengen aan de mensen die het bier voor ons brouwen of die het aan ons serveren. 
– Een dag om de wereld samen te brengen door de diversiteit van bieren uit verschillende landen en culturen te omarmen.

En tja, dan hoeven wij natuurlijk niet lang na te denken wat we gaan doen op deze vrijdag. Met de mensen die niet op vakantie zijn een gezellige bier-borrel. Kondig deze speciale vrimibo daarom van te voren aan op je narrowcasting en employee app. En haal wat speciaal biertjes in huis van brouwerijen uit de regio, of juist uit verschillende landen en culturen.

P.s. Niet iedereen drinkt bier of alcohol, dus hou daar wel rekening mee.

8 augustus: Kat dag

Dit is jouw excuus om eindelijk jouw favoriete kat filmpjes en foto’s onbeschaamd te delen met je collega’s. Want als er iets is waardoor we ons op het internet allemaal laten verleiden, dan zijn het wel lieve, leuke en grappige katfilmpjes.

Juist omdat iedereen het wel kan waarderen, kan je er zelfs een competitie van maken. Iedereen mag zijn favoriete kat filmpje insturen en laat de organisatie stemmen welk filmpje het leukst is! Zo leren wij elkaar ook weer wat beter kennen 😉.

Bijzondere dagen augustus: linkshandigendag

13 augustus: Linkshandigendag

Op 13 augustus is het Linkshandigendag. Deze dag bestaat al sinds 1976 om aandacht te vragen voor alle ongemakken waar linkshandigen tegenaan kunnen lopen. Ondanks het lange bestaan begint deze dag sinds een aantal jaren bekender te worden in Nederland en België. Waar het linkshandig zijn een aantal nadelen kan hebben, kan het ook zeker positief zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat linkshandigen over het algemeen slim en creatief zijn en een grotere kans hebben om een genie te worden. Spreek dus in je interne communicatie je waardering uit naar je linkshandige medewerkers en plaats de hele dag door leuke feitjes over linkshandigen. Meer inspiratie vindt je op Linkshandigendag.

16 augustus: Tell a joke day

Deze dag bestaat eigenlijk helemaal niet in Nederland, dus we hebben hem “gestolen” van de Verenigde Staten. Vaak wil je graag een mop vertellen, maar je denkt dat dat niet kan in een professionele setting.

Speciaal voor jou hebben we daarom deze dag. Knal jouw grap op de narrowcasting beeldschermen in de kantine en op de employee app. Zodat al jouw collega’s kunnen lachen en zelf moppen met elkaar gaan delen.

18 augustus: Never give up day

Sinds 2019 is het jaarlijks op 18 augustus ‘Never Give Up Day’, een dag waarop iemands doorzettingsvermogen en/of vastberadenheid wordt gecomplimenteerd of aangemoedigd. En we zien en horen vaak in de vakantieperiode dat het voor sommige medewerkers extra druk is. Inderdaad omdat er collega’s op vakantie zijn maar ook doordat het bijvoorbeeld druk is in de productie vanwege de zomerperiode (denk bijvoorbeeld aan frisdranken en ijs). En natuurlijk niet te vergeten in de horeca.

En op deze dag steken wij deze mensen een hart onder de riem. Door ze aan te moedigen en te complimenteren op onze interne communicatiekanalen. We can do it!

19 augustus: Hawaiian shirt day

Nog één dag die we hebben gestolen van onze Amerikaanse vrienden. Eigenlijk is deze dag om te vieren dat Hawaii de 50e staat is geworden van de Verenigde Staten. Maar daar hebben wij helemaal niets aan..

Dus los van de historie, is het een ontzettend fleurig shirt dat de sfeer positief beïnvloed. Dit jaar valt 19 augustus op een zaterdag maar de vrijdag ervoor of de maandag erna leent zich prima om met z’n allen in een fleurig shirt naar je werk te gaan. En natuurlijk levert dat kleurige foto’s op om te delen met jouw collega’s.

25 augustus: Secondhand wardrobe day

Hoe vaak heb jij niet een kledingstuk gekocht dat je maar 1 of 2 keer hebt gedragen? Om het vervolgens na jaren weg te gooien. Helaas gebeurt dit heel vaak. En daarom is op 25 augustus de Secondhand wardrobe day in het leven geroepen. Dit om bewustzijn te creeren voor de enorme kleding waste, en het kopen van tweedehands kleding te stimuleren. Daarnaast natuurlijk een oproep om jouw oude kleding te doneren en er zo iemand anders blij mee te maken.

Doen jullie ook mee om dit bewustzijn te vergroten? Bijvoorbeeld door een inzamelingsactie te organiseren. Roep iedereen op via jouw interne communicatiekanalen om op deze dag minimaal 1 of 2 stukken kleding die je niet meer draagt mee te nemen. En doneer dan deze kleding aan een goed doel. Dit draagt ook weer bij aan je maatschappelijke verantwoordelijkheid.

25 – 28 augustus: Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2023

In 2021 keerde de Formule 1 na 36 jaar afwezigheid terug op Circuit Zandvoort. Destijds was de race de tweede na de F1-zomerstop. Dit jaar is de Nederlandse GP de eerste race na de zomerstop geworden.

En er zullen vast wel enkele collega’s fan van Max Verstappen zijn. Hoe mooi is het dan om Max samen aan te moedigen. Samen de kwalificaties kijken of gewoon het nieuws rondom deze Grand Prix delen samen met de tussenstanden. Hoe fijn is het dat de zomerstop voorbij is!

Interne communicatiekanalen Corporate socials

Corporate socials

In deze maand waarin het toch nog steeds een beetje komkommertijd is, is het misschien ook een idee om structureel wat content aan je interne communicatiekanalen toe te voegen.

Neem jij bijvoorbeeld al de berichten over die jouw marketingcollega’s delen of Facebook, Instagram of Twitter? En nee hoor dat hoef je echt niet met het handje te doen. In MediaMyne heb je de mogelijkheid om je eigen social feeds te tonen op jouw beeldschermen, maar ook die van anderen. Dus je kunt er ook voor kiezen om updates van strategische partners, vakmedia of experts te tonen.

Een slimme en efficiënte manier om in deze stille zomermaanden jouw interne communicatie kanalen goed gevuld te houden.

Welke bijzondere dagen in augustus gebruik jij voor jouw interne communicatie?