Je medewerkers zijn de motor van de organisatie en een betrokken medewerker is dan ook goud waard. Als werkgever stel je daarom vast wel eens de vraag hoe je de interne communicatie tussen jou en je werknemers kan verbeteren. De communicatie tussen de werkgever en de werknemer verbeteren is namelijk een van de belangrijkste manieren om de betrokkenheid van de werknemers te vergroten, en een positieve werkcultuur te creeren.

Deze blog krijgt regelmatig een update; in juli 2023 heeft de eerste update plaatsgevonden, en nu in april 2024 heeft de tweede update plaatsgevonden. Er is een paragraaf toegevoegd over interne communicatie & de diverse generaties die nu op werkvloer actief zijn.

Belang van interne communicatie

Een werknemer voelt zich meer betrokken wanneer hij of zij ook echt meer betrokken wordt bij de organisatie. Het uitvoeren van een opdracht of het hebben van verantwoordelijkheid alleen is niet meer genoeg. Werknemers willen graag zien wat ze bijdragen aan de organisatie. Ook willen ze op de hoogte zijn van alles wat er speelt binnen de organisatie. Transparantie en het tijdig communiceren van veranderingen in de organisatie  zijn daarbij van essentieel belang.

Om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten kan je dus het beste beginnen met het verbeteren van de interne communicatie. Hiervoor hebben wij in dit blog een aantal stappen benoemd om mee te beginnen. Je zult verrast zijn hoe snel je hiermee voortgang kunt boeken. Want laten we eerlijk wezen, doe jij dit alles al in jouw organisatie op een consequente manier? Ook wij leren nog elke dag!

Belangrijke stappen om te verbeteren

Hieronder 5 stappen die je kunt zetten om in jouw organisatie de interne communicatie met je medewerkers te verbeteren. Wellicht doe je sommige zaken al heel goed, en wellicht vindt je inspiratie in andere zaken waarmee je kan gaan starten. Hier komen ze.

Als eerste, houd regelmatig bijeenkomsten. Of het nu een teamvergadering is, of de zogenaamde zeepkistsessie, het is belangrijk om regelmatig updates te delen en openlijk te communiceren. Zeker ook omdat dit jouw medewerkers de mogelijkheid biedt om vragen te stellen, en ideeen in te brengen.

Daarnaast is het belangrijk om op een continue basis tweerichtingsverkeer te stimuleren. Dus niet alleen fysiek zoals middels teamvergaderingen maar ook digitaal. Dit opent de mogelijkheid voor medewerkers om hun inbreng op elk gewenst te geven.

Als derde, transparantie is de sleutel tot succes. Wees open en eerlijk over bedrijfsprestaties, uitdagingen en doelen. Medewerkers zullen meer betrokken zijn of raken, als zij begrijpen hoe hun werk bijdraagt of kan bijdragen aan het succes van het bedrijf, of bij het oplossen van bepaalde uitdagingen.

Als vierde, maak gebruik van visuele communicatie. Zeker als je te maken hebt met complexe informatie. Het visualiseren middels afbeeldingen of grafieken, helpt om de boodschap tot de kern te brengen, en zo ook over te brengen.

En last but not least, stimuleer sociale face-to-face interactie. Er gaat niks boven persoonlijk contact. Kortom, organiseer regelmatig sociale evenementen en teambuildingsactiviteiten om de onderlinge band tussen medewerkers te versterken.

En toch ben je er nog niet met deze 5 stappen. Het is namelijk goed je te realiseren dat er op de huidige arbeidsmarkt 4 verschillende generaties actief zijn. Grote kans dat dit dan ook in jouw organisatie zou zal zijn. En waar moet je dan extra alert op zijn? Hieronder meer hierover.

Generatiemanagement

Met verschillende generaties op de werkvloer is het nog belangrijker om elkaars kwaliteiten optimaal te benutten. Dat bevordert diversiteit, stimuleert talentontwikkeling en ondersteunt duurzame inzetbaarheid. Maar verschillende generaties hebben ook verschillende denkbeelden en talenten.

Uit het onderzoek Werk in Transitie Monitor blijkt bijvoorbeeld dat generaties behoorlijk verschillen in de manier waarop ze communiceren en waarop ze samenwerken. Zo blijkt dat de oudste generatie (Babyboomers) het meeste thuis werken, en de jongste generatie (Generatie Z) doet dit significant minder. Jongeren zoeken vaak ondersteuning bij collega’s, willen graag spontaan, on the spot, leren, bijvoorbeeld doordat een oudere medewerker even meteen meekijkt. Dit maakt het leerproces trager en de ruimte om onbewust te leren kleiner.

Kortom, vanuit dit perspectief zijn verbinding en interactie via live ontmoetingen en bijeenkomsten belangrijk, ook in jouw organisatie. Van het praatje bij de koffiemachine tot sociale personeelsactiviteiten tot divers samengestelde projectteams om zo samen aan resultaten te werken en successen te vieren. En dan aangevuld met een interne communicatie app. Want met een dergelijke app kan jij interactie en verbondenheid creeren ongeacht werkplek, mocht dit nodig zijn of gewenst. En dat is zeker in deze tijd met hybride werken en de verschillende generaties een hele goede manier. Een dergelijke medewerkers app zal uitgroeien tot een must have in de toekomstige arbeidsmarkt.

In het laatste deel gaan wij nog iets verder in op de inzet van de juiste interne communicatie tools. En ja, daar ligt onze kracht, en wij denken graag met jou mee hierover.

Intranet vaak niet voldoende

Naast bovenstaande 5 stappen en het belang van generatiemanagement is het gebruik van de juiste interne communicatie tools ook belangrijk. Dialoog met je medewerkers is belangrijk, zowel fysiek als digitaal. Als organisatie moet je dan ook zorgen voor een diversiteit aan communicatiekanalen. Intranet en een nieuwsbrief zijn niet meer voldoende. Nadelen zijn dat de informatie moeilijk vindbaar is, en dat berichten niet altijd doelgericht verstuurd kunnen worden. Hierdoor worden de werknemers niet gemotiveerd om deze kanalen daadwerkelijk te gebruiken en te lezen, en missen ze dus relevante informatie.

Om medewerkers de mogelijkheid en een podium te geven voor een dialoog is narrowcasting of een interne communicatie app de ideale oplossing. Via deze interne communicatiemiddelen kan je namelijk korte, heel gerichte, boodschappen versturen naar medewerkers. Daarnaast bieden deze oplossingen veel mogelijkheden voor beeld en geluid. En dit helpt bij het overbrengen van complexere informatie. Kortom, de boodschappen via deze kanalen zorgen ervoor dat de medewerkers meer informatie willen over bepaalde onderwerpen die specifieke medewerkers(groepen) aangaan. Dat gaan ze vervolgens weer opzoeken op bijvoorbeeld het intranet.

Meer tips om interne communicatie te verbeteren

We hebben nog veel meer tips en inspiratie voor het verbeteren van jouw interne communicatie. Vraag je je af welke kanalen jou kunnen helpen bij je interne communicatie? Dan helpen we je daar graag bij met een vrijblijvend gesprek. 

Download het whitepaper: Praktische tips voor het verbeteren van de interne communicatie