Narrowcasting is de manier om jouw medewerkers op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie. Je medewerkers zijn de steunpilaren van de organisatie, uiterst belangrijk dus. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat lege zwarte schermen als één van de grootste irritatiepunten worden beschouwd. Om deze redenen is het van groot belang dat de schermen de hele dag gevuld zijn met relevante content voor de medewerkers, maar wat zijn nu goede berichten om op jouw narrowcasting te plaatsen?
De juiste narrowcasting berichten
Als het aankomt op narrowcasting, zijn er veel onderwerpen die geschikt zijn om te plaatsen. Om tot de juiste content te komen is het belangrijk om drie belangrijke vragen te stellen, namelijk:
1. Naar wie ga je communiceren?
Beslis wat jouw doelgroep is. Krijgen alle medewerkers hetzelfde te zien of wordt er een onderscheid gemaakt tussen de afdelingen?
2. Wat ga je communiceren?
Bij deze vraag denk je na over wat je duidelijk wilt maken aan jouw doelgroep.
3. Hoe ga je communiceren?
Bepaal via welk platform je wilt communiceren.
Door deze drie vragen te stellen, maak je voor jezelf duidelijk wat de doelgroep is, welke onderwerpen je wilt delen en op welke manier je dat gaat doen.
Tips om narrowcasting te vullen
Om goede berichten op te stellen voor de narrowcasting is er een handvat die kan worden gebruikt. Er zijn een aantal categorieën. Er kan worden geschreven over:
- Prestaties van de organisatie
- HR en P&O zaken
- Quality, Health & security
- Facilitaire onderwerpen
- Nieuws
- Bijzondere dagen
Prestaties organisatie
Wat is er motiverender dan zien hoe goed het gaat met de organisatie waar je werkt? Goede onderwerpen om over te schrijven in dit kader zijn bijvoorbeeld jaar- en kwartaalcijfers, het marktaandeel van de organisatie, persberichten over het bedrijf en nieuwe klanten en samenwerkingen. Dit werkt als een stimulans voor de medewerkers, omdat zij daadwerkelijk kunnen zien dat hun werk wordt beloond. Ook als de cijfers wat minder zijn, kan dit medewerkers aansporen om wat harder aan de slag te gaan. Let er wel op dat de berichten niet te negatief zijn, dit zal een demotiverende lading met zich meebrengen.
HR en P&O zaken
Hierbij kan er worden gedacht aan het introduceren of verwelkomen van nieuwe werknemers, de af- en aanwezigheid van werknemers, regels en gedragscodes, het weerbericht en verkeersinformatie. Het is belangrijk dat de medewerkers op de hoogte worden gehouden van gedragscodes en regels waar ze zich aan dienen te houden. Zo zal er minder snel een miscommunicatie ontstaan en wordt er effectief en efficiënt samengewerkt tussen afdelingen. Verder is het ook leuk om op de verjaardag van een medewerker een berichtje te plaatsen op de beeldschermen. Dit straalt samenhorigheid uit en medewerkers zullen zich goed voelen omdat er aan hen wordt gedacht.
Quality, health and security
In het kader van kwaliteit, gezondheid en beveiliging kan ervoor worden gekozen om veiligheidsprocedures weer te geven op narrowcasting. Op deze manier kan er snel duidelijk worden gemaakt welke belangrijke procedures er gelden binnen het bedrijf. In veel soorten bedrijven kunnen dit soort berichten van pas komen. Denk bijvoorbeeld aan de medische sector waarin het belangrijk is dat de artsen weten wat wel en niet geoorloofd is. Ook bij bedrijven waarin veel wordt gewerkt met persoonlijke gegevens en dergelijke is dit zeer belangrijk. Niemand wil dat deze gegevens worden gelekt. Kennis over hoe hier veilig me kan worden omgegaan is dus zeer belangrijk.
Facilitaire onderwerpen
Het is ook belangrijk om facilitaire berichten te plaatsen. Stel dat er een wijziging is in de planning, dan is het van belang dat alle medewerkers hiervan op de hoogte zijn. Ook kunnen belangrijke aankondigingen en voorzieningen op de beeldschermen worden geplaatst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan berichten over wie lunchdienst heeft, een machine of iets dergelijks die niet meer werkt etc. Dit zijn belangrijke berichten omdat het van toepassing is op de hele organisatie.
Nieuws
Nieuwsberichten zijn ook goede content om te plaatsen op de narrowcasting schermen. Hierbij kan worden gedacht aan algemeen nieuws zoals politiek, nieuwe uitvindingen, opmerkelijke gebeurtenissen en dergelijke. Dit zorgt ervoor dat er tijdens de lunchpauze altijd een onderwerp is om over te praten. Verder is het ook belangrijk om medewerkers op de hoogte te houden van ontwikkelingen in de branche en bij belangrijke klanten. Wat interessant kan zijn is de actuele beurs en hoe deze fluctueert, dit is een voorbeeld van een bericht dat het hele jaar door iedere dag kan worden geplaatst.
Bijzondere dagen
Iedere maand zijn er weer bijzondere dagen waar veel over gesproken wordt. Deze dagen zijn te vinden in inhaakkalenders. Dit kan ook een bron van inspiratie zijn voor de berichten op jouw narrowcasting. Je komt er dagen tegen waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Ook in maart zijn er een aantal bijzondere dagen, waarover je berichten kunt plaatsen. Wij hebben een kleine selectie voor je gemaakt:
Nationale Complimentendag
Een leuke dag is de Nationale Complimentendag op 1 maart. Dit is de dag waarop iedereen, zoals je al had verwacht, elkaar complimenten geeft. Kies ervoor om op deze dag verschillende medewerkers complimenten te geven via de narrowcasting. Dit zal de onderlinge sfeer verbeteren.
Employee Appreciation Day
Op 6 maart is het de Employee Appreciation Day. Dit is een goede dag om je dankbaarheid naar je medewerkers uit te spreken. Toon op je narrowcasting berichten waarbij je medewerkers bedankt voor het harde werk en de goede inzet door het jaar heen. Dit motiveert ze om zo door te gaan of sterker nog, nog harder te gaan werken.
De nationale Boekenweek
Van 7 tot en met 15 maart is het weer Boekenweek. Vraag diverse collega’s om een boek aan te bevelen. Er zijn vast fanatieke lezers binnen jouw organisatie met goede tips. Zo leer je collega’s ook nog eens op een andere manier kennen.
NL doet
Veel organisaties doen iets met NL doet van 13 tot en met 14 maart, omdat het in het kader staat van jezelf proactief en sociaal maatschappelijk opstellen. Narrowcasting is een goed middel om jouw medewerkers warm te laten lopen voor aankomende acties, mocht jouw organisatie hier ook aandacht aan besteden.
Awkward Moments Day
Op 18 maart is het Awkward Moments Day. Dit kan een leuke dag zijn om de onderlinge band te verbeteren en een leuke sfeer te creëren. Dit is een goed moment om de grootste blunders die op de werkvloer zijn gebeurd weer eens te herinneren en om iedereen scherp te houden op ongewenste situaties.
Interne communicatie van MediaMyne
MediaMyne helpt organisaties met het optimaliseren van de interne communicatie. Het gebruiksvriendelijke MediaMyne Content Management Systeem zorgt ervoor dat je narrowcastingschermen en employee app altijd gevuld zijn.
Wij van het MediaMyne team zullen je voorzien van inspiratie voor de berichten voor jouw narrowcasting. Zo zal het kopje bijzondere dagen maandelijks terugkeren met de bijzondere dagen voor de desbetreffende maand. Heeft deze blog je geïnspireerd en wil je meer weten over de interne communicatie tools van MediaMyne? Neem dan contact op! Wij hebben altijd een expert die voor je klaarstaat.